Monday 12 March 2018

Pengalaman Sakit Tumit

Sakit Tumit. Sudah sebulan saya mengalaminya. Hanya mereka yang pernah melaluinya sahaja yang mengetahui bagaimana dugaannya. Mood kita akan terganggu dan aktiviti-aktiviti harian juga agak terhad. Meskipun ada rasa sakit , tetapi tidak ada rasa bengkak atau kemerahan di bahagian tumit tersebut.
Sejak mengalami sakit tumit saya telah mengurangkan aktiviti berjalan kaki yang agak jauh. Begitu juga aktiviti berjogging juga sudah tidak saya lakukan. Kebanyakkan waktu lapang saya hanya berehat dirumah. Mula lah minyak angin menjadi antara teman rapat saya.

Kebiasaannya sakit tumit ini mempunyai ciri-ciri berikut :
- Rasa sakit di bahagian tumit dan persekitarannya terutamanya ketika bangun dari tidur.
Sakit ini akan beransur-ansur hilang apabila kita mula berjalan dan melakukan pergerakkan.

- Mula berdiri apabila telah duduk lama. Contohnya bangun dari kerusi atau bangun dari duduk di lantai. 


Apabila sudah ada rasa sakit di anggota badan, saya mula google untuk mencari punca dan cara-cara merawatnya. Diantara info yang saya perolehi, sakit tumit ini berpunca daripada perkara-perkara berikut :


  • mempunyai berat badan berlebihan
  • berdiri terlalu lama setiap hari
  • masalah kesihatan seperti rheumatoid arthritis atau lupus (systemic lupus erythermasotus)
  • mempunyai tapak kaki rata atau lengkungan kaki yang luar biasa tinggi
  • pemakaian kasut yang tidak sesuai
  • melakukan senaman berat yang mengenakan tekanan besar pada tumit dan tisu disekeliling.

Walau bagaimanapun, beberapa hari lepas saya telah ke klinik . Tujuan saya ke klinik tersebut bukanlah disebabkan oleh sakit tumit ini. Tetapi disebabkan oleh sakit tekak dan selsema. Saya mengambil peluang untuk bertanyakan tentang sakit tumit ini. Doktor menasihatkan saya untuk melalukan perkara-perkara berikut :

1). Memilih kasut yang bersesuaian 
2). Mengurangkan pengambilan teh , kopi atau minuman yang berkafein. Jika mahu mengambilnya, tidaklah terlalu pekat.
3). Banyak mengambil makanan yang mempunyai kandungan kalsium. Kalsium kan bagus untuk tulang.
Mungkin juga saya kekurangan kalsium. 

Antara makanan yang mengandungi kalsium yang tinggi ialah :

1). Keju
2). Susu 
3). Yogurt
4). Sayuran Hijau terutamanya bayam dan brocolli
5). Tofu
6). Ikan salmon
7). Ikan Sardin
8). Oatmeal
9). Kacang Almond


No comments:

Post a Comment